UTW AWF Warszawa

Reminiscencje ze spaceru po Warszawie

W dniu 21 listopada 2019 r. odbył się kolejny fascynujący spacer  po Warszawie poprowadzony przez przewodniczkę Panią Elżbietę Zatorowską. Tym razem  odkrywaliśmy tajemnice skarpy warszawskiej.  Był to drugi z serii spacerów po skarpie.

Wyprawę zaczęliśmy w krużgankach kościoła św. Anny przy Krakowskim Przedmieściu. Kościół ten, obecnie akademicki,  do XIX w. był kościołem zakonu bernardynów. Na suficie krużganków zachowało się jedyne w Warszawie sklepienie kryształowe. Bardzo ciekawa jest również ocalała z pożogi wojennej zakrystia kościelna z autentycznym portalem i dziewiętnastowiecznym wyposażeniem. Poznaliśmy fascynującą historię kościoła i podziwialiśmy jego piękny barokowy wystrój.

Następnie udaliśmy się wzdłuż trasy W-Z (dawny wiadukt Pancera) na Mariensztat. Przed wojną było tu główne targowisko Powiśla, przeniesione z Rynku Starego Miasta. Po wojnie Mariensztat został odbudowany z cegły rozbiórkowej, był obiektem tzw. „współzawodnictwa pracy” trójek murarskich.  Było to pierwsze odbudowane osiedle mieszkaniowe, na którym zamieszkali przodownicy pracy. Na Rynku Mariensztackim odbywały się po wojnie zabawy taneczne, w których uczestniczyły również nasze słuchaczki. Obecnie ten uroczy zakątek miasta wymaga rewitalizacji i odświeżenia.

Ulicą Mariensztat doszliśmy do Dobrej, mijając po drodze dom „pod łabędziem” - własność kupca Józefa Kwiecińskiego, którego majątek pomógł królowi Stanisławowi Augustowi wybudować fronton kościoła św. Anny. Na skwerze im. Rodziny Matysiaków, przy słynnej ostro wiodącej w dół ku Wiśle ul. Bednarskiej, podziwialiśmy piękny gmach dawnych rogatek wodnych, zamienionych później na łaźnię miejską. Ostatnio mieściło się tu I Społeczne Liceum Ogólnokształcące. Na ul. Bednarskiej pod numerem 11 jest również Zespół Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina.

Idąc dalej uliczką u podnóża dawnych ogrodów pałaców magnackich, w tym pałacu Kazanowskich, gdzie „pan Zagłoba walczył z małpami”, doszliśmy do gmachu BBN-u i ul. Karowej. Tu podziwialiśmy piękny powstały na początku XX w. wiadukt Stanisława Markiewicza (lekarz, społecznik, „Judym warszawski”). Wśród rzeźb na trzyprzęsłowym wiadukcie jest m.in. trzecia syrenka warszawska i alegoria rzeki Bug. Na ślimakowym zjeździe ul. Karowej, który kiedyś służył do wywożenia warszawskich nieczystości do Wisły, odbywają się rajdy Barbórki. W pobliskim budynku mieszkali: Szancer, Cybis i Żukrowski.

Wzdłuż modernistycznego gmachu Polskiego Towarzystwa Higienicznego ruszyliśmy wąską uliczką poniżej Uniwersytetu Warszawskiego. W gmachu obecno rektoratu Uniwersytetu – Pałacu Kazimierzowskim - mieściła się kiedyś, założona przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Szkoła Rycerska, na której studiował m.in. Kościuszko, Sowiński, Niemcewicz i wielu wybitnych polskich generałów. Niektórzy uczestnicy naszego spaceru nigdy nie byli w tych okolicach i odkrywali piękne widoki Powiśla ze skarpy warszawskiej.

Tak doszliśmy do kolejnej stromej ulicy Oboźnej, gdzie przed wojną był okrągły gmach z Panoramą Tatr. W planach jest odbudowa tego ciekawego obiektu.

Idąc modernistycznie zabudowaną ulicą Dynasy, przy której był słynny przed wojną tor kolarski, przeszliśmy do następnej stromo biegnącej ku Wiśle warszawskiej ulicy Tamka. Nowoczesną kładką nad Tamką przemieściliśmy się w pobliże pięknie odrestaurowanego pałacu Ostrogskich i Gnińskich, gdzie obecnie jest Muzeum Fryderyka Chopina..

Dalej wyprawa nasz prowadziła na ulicę Okólnik, przy której mieści się Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina i gmach Biblioteki Ordynacji Krasińskich.

Ostatnią odwiedzoną przez nas ulicą była jedna z piękniejszych warszawskich ulic - Foksal. Są tu pałace Przeździeckich i Zamoiskich, zabytkowe kamienice secesyjne i neogotyckie, Galeria Foksal,  Stowarzyszenie Architektów i Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, kultowe restauracje Kameralna i Amatorska oraz siedziba Teatru Muzycznego Sabat Małgorzaty Potockiej.

Po ponad dwugodzinnym spacerze, który dostarczył nam wielu wrażeń i wyposażył nas w masę nieznanych większości informacji o naszej Stolicy, rozstaliśmy się na rogu ulicy Foksal i Nowego Światu.